Counting days

Daisypath Vacation tickers

Thursday, February 10, 2011

How to get rid of blackheads?




ahaaa....ever heard of blackheads??

don't tell me u don't!haha...

susah kan nak get rid of it?? picit hidung sampai merah2..kembang kempis..tahan nafas...hahaha!!!

i got this one solution, that i've been trying, and it works all this while!=)

wanna know??? ehem2...

solution number ONE-
pls, pls, pls, amalkan penggunaan TONER. a very2 important facial regime for us, ladies!=)
bila nak guna?? ok, lepas korang cuci muka dengan cleanser. lap bagi kering, amek sekeping cotton pad, and apply the toner all over ur face!=) jangan malas2...!

as for me, i would suggest you, the Herbalife Multivitamin Facial Toner!=)
siap ade vitamin A, C, E lagi tuuu...best kan! best kan! hihi




it also helps in exfoliating your dead skin AND removing the excess dirt left uncleaned by the cleanser..=)

trust me, it works!=) blackheads pun dah kurang..hihi..



solution number TWO-
pernah dengar perkataan GELATIN? alaaa...yang orang dok buat masak2...letak dalam kek, etc...carik lah kat mana2 pasaraya berdekatan.kompem ade..




okay, ini home remedy..i tried it on me, don't worry.=)

mula2, amik satu sudu gelatin.

tambah satu sudu susu. gaul2 sehingga sebati..

pastu, heat it up in a microwave..until it melts...into a glue-like consistency..mcm mane kalau xde microwave?? guna la api....rendam la bekas yang ade bahan tu dalam boiling water, sampai dia cair..=)

then what?? tunggu die sejuk skit...jgn lame sgt...!nnt gelatin tu mengeras!
then sapu la adunan yang dah cair tu, ke bahagian2 muka yang agak2 ade blackheads or whiteheads..=) guna kan cotton buds atau brush makeup yang dah xpakai taw! jgn guna tangan..nnt habis melekit..

tunggu sampai die kering and keras...then PEEL IT OFF!!! same je macam strip for blackheads tu..cuma more fun! and more natural!=)



solution number THREE-
bli je la blackheads strip tu...ikut arahan pada kotak seperti biase..

but honestly, it didn't seem to help me that much! huhu...i don't know bout u guys..=)



solution number FOUR-
wash your face with a luke warm water to open up the pores a bit..then picit la blackheads tuuu...WITH A SHORT NAIL, AND CLEAN HAND!

after that, wash ur face dgn icy cold water...supaya the pores close..

but this solution agak menyakitkan muka anda..nnt merah2 kena picit..huhu..makanya tidak digalakkan...=)





THE DON'TS!:-

1) jangan pandai2 pegi picit hidung tu kalau tak basuh muka bersih2 dengan air suam, sampai merah2, sampai meleleh air mata tu..haha! seriously! nnt pore jadi lagi besar...!

2) basuh tangan bersih2 everytime you want to touch your face!

3) NEVER, EVER, EVER sleep with unwashed face..kotor taw x! habuk2 tu yang terperangkap dalam pores tu la yg jadi blackheads!


sekian, thats all for now! buhbye!


Wednesday, February 9, 2011

Gemok selepas Herbalife?

Okay. ni situasi yang selalu aku terima.


S: Aku minum Herbalife hari tu.

me: really?thats good..ade turun berat tak?

S: ade2...dalam 3-4 kilo gak owh...

me: wahhh...mantap! bagus2...sekarang minum lagi x?

S: tak..badan aku naik balik je skrg..xde la kurus bila tak minum herbalife...takkan la aku nak minum herbalife tuh seumur hidup..-_-


-------------------------------------------------------------

ini senarionya..First thing's first...Herbalife bukan drugs..its a basic food with a complete basic nutrition...enough for what your body needs...so what's wrong of having a healthy food for the rest of your life?? makan maggi sampai tua tak apa pulakk?hmmm...*think*


2ndly, Herbalife helped YOU in losing your weight, by replacing your INCOMPLETE, and maybe UNHEALTHY meal, with a simple shake, COMPLETE AND HEALTHY. easy isn't it? short cut to health. why would you bother spending some notes on stuff like this? you decide, get sick or be healthy.=)


so, bila u amek Herbalife, it helps your body getting what it really2 needs. thereby, throwing away what it does not. that's why u kick away FAT, u keep PROTEIN, VITAMINS, and MINERALS in you!

bila......u stop taking Herbalife ( the healthy food intake ), what do you eat instead?? okay lets say,- Nasi + sayur + Ayam goreng..

now tell me, will that be equal to ONE SHAKE of HERBALIFE? the answer is NO. not at all! brape lah sgt vitamin dalam sayur yang hang dah goreng sampai lembik tu? hancoq semua khasiat sayur..ayam tu, apa hang dapat? protein? ok...what about the minyak?? yang hang dok pakai 10 kali goreng nugget, sosej, ikan semua...see why i said it wont be the same nutrition as Herbalife shake?

skarang u tell me...who to blame...Herbalife or YOUR food intake after exiting Herbalife? who to blame for the weight gained?=)

kalau dah turun berat tuh, pandai2 la jaga pemakanan kalau rasa dah tak mampu nak teruskan Herbalife. jgn la belasah semua benda macam tak mungkin badan naik balik. kan dah dah kate, Herbalife bukan ubat kurus. Ia cuma makanan yang seimbang! the best is, stay with herbalife..u get everything in a single meal!

Your choice:-


OR



the answer is for you to think..:)

p/s: takkan nak tunggu kena sakit jantung, darah tinggi, kencing manis baru nk menggelupur cari makanan sihat??;) renung2kan..

Tuesday, February 8, 2011

Result gempak mesti amek medic ke?

Bila SPM keluar, time tu la yang nk decide amek course ape for life...

okay, ini situasinye.

situasi A:
hm....dpt 15A la!Alhamdulillah..tapi...nak amek course ape ek...aku minat melukis..tak kan nak jadi pelukis pulakk...hmmm.... amek Medic lah...jadi doctor...walaupun TAK MINAT, tp alang2 result gempak camni, rase rugi pulak kalau tak amek medic..


jadi, si A ni pun pegi la amek medic..blaja punya blaja...rase TAK MINAT. maka, xboleh go on..rase nk berhenti...dah membazir setahun, dua usia yang ada...

ni situasi yang biasa aku jumpa..

-1-

me: knape ko amek medik?

B: sbb mak aku suruh...aku malas la nk membantah..=(


-2-

me: kenapa ko amek medic?

C: sbb result elokkk....tak tahu nak amek ape..try je lah medik..xsangka dapat..=(


-3-

me: kenape ko amek medik?

D: sbb kawan2 aku amek medik...aku follow la.nanti berpisah pulak...sedih..=(

----------------------------------------------------------------------


okayy.....nampak pattern di atas?? kesimpulannya satu, TAK MINAT.
Minat tu penting! dalam ape2 pun yang kita buat..even kalau nk makan pun, kalau tak minat, tak makan..kalau makan pun, tak habis.sebab tak minat. haa...nampak betape pentingnya minat tu?

Ape yang aku boleh kate, medic ni bukan la sekadar 15A1...17A1...it takes you more than an A! yes it does..

sanggup tak tido malam buat OT?

sanggup tak tido malam study?

sanggup tak balik rumah makan masakan mak??

sanggup korbankan 'zaman remaja'?

kalau sanggup, okay lah tu..pikir lagi skali.g wat istikharah. baru amek medic. TRUST ME, IT AIN'T NO EASY.


kalau ko rase ko terer biology, tu blum cukup untuk kate ko boleh jadi doktor..susah medic ni i tell u..u have to read THICK BOOKS....thousands of pages..voluminous subjects..bukan takat satu.maybe 3, mayb 5 subjects yang buku masing2 berkepokk tebalnya...haha...menakutkan tak medic ni?? tapi kalau minat, best je...ape2 pun, kalau minat, insyaAllah mudah...( cewahhh, pandai ko bebel ye tasha )

cehh, aku ni cakap je lebat...2nd year pun tak habis lagi..( lagi bape minggu nk final la nih!)..ye, aku bukan la pelajar yang hebat..bukan distinction ponn...tapi aku minat. and MINAT aku tu, aku tanam dalam2 sejak aku kecik..tak sangka 'pokok minat' tu bercambah hari ni..tunggu nk berbuah je...=)) insyaAllah...

ape pun, medic ni takde la teruk sangat...takde la sampai takde life...aku okay je....kawan2 aku ok je...dpt je tgk wayang...dpt je shopping..dpt je lepak mcm remaja lain...bezanya, kami buat semua tu pada waktu lapang aje..bukanlah memanjang jeee lapangggg...


kesimpulan yang aku nak buat kat sini, kalau dapat result gempak tu, jangan la jadikan medic ni the only choice you have in life...banyak je lagi peluang kat bumi Allah ni..macam2...yang penting minat...bukan sebab:-

1) parents suruh..( sape yang nak kena bace buku berlori lori tu? kau ke parents kau? )

2) sebab result elokkk ( result elok tuh, tak semestinya ko takleh wat benda lainnnn...)

3) sebab member ( heloooo....yang ko ikut member tu watpe? kalau ko gagal nanti, member ko nak ikot ke? dia mati, ko nak ikot masuk kubur? )


jadi, buatla keputusan sewarasnya! ini soal mase depan anda..bukan orang tepi, atas, kiri, kanan anda.

p/s: sape yang harus dipersalahkan? diri sendiri yang keliru dengan masa depan? atau kerajaan yang tak membuka lebih banyak JENIS pekerjaan di Malaysia? renung2kan!=)

tips: banyak kan mendengar pengalaman dari orang yang involve dalam field yang korang minat..you might get better review and tips in persuing what you want in life, insyaAllah!



Friday, January 14, 2011

Clown helps women in getting preggy??



Yep. BADUT. they help in women's successful pregnant rate!

Sterility and Fertility Journal came out with this news today. It was a study done by a group of people. i mean, doctors.=)

They call it 'Clown Care'!

funny facts isn't it??haha..i find it funny.watever.lol
It was a research conducted on 220 women who undergone IVF ( in-vitro fertilisation ),showed that higher rate of success in those who were entertained right after the implantations of embryo in their womb.

36% from the entertained group had successful pregnancy, while 20% are from those who were not.

Isn't that a big difference???!

now u people must be asking WHY and HOW does it work!!

have u ever heard about this phrase? - LAUGHTER IS THE BEST MEDICINE.

ahaaaa...remember or not?

people who opt for IVF are those who had problems in getting pregnant. indirectly, this problem causes STRESS!! yelah, sape yg tak tension bila xleh mengandung secara normal kan?? sedih taw! tp sesungguhnya Allah lg Maha Mengetahui..=)

so, ape kaitan 'Si Badut Medic' ni dgn mengandung?? haa, bile kita gelak, kite happy kan?? bila kita happy, Happy hormones pun secreted dlm bdn kita kan? so, xde lah stress. Researchers membuat conclusion yang Less Stress, Higher Rate!! MasyaAllah.






Thursday, January 13, 2011

January, Laa Tahzan.

Yes its January. 1st month of 2011. indeed, bukan lah bulan yang memberansangkan. nope.no no no
.

why??
1) i had my wisdom tooth extraction on FIRST DAY of the year

2) My cats HAD worm infestation. yep.WORM.cacing? but dont worry, they dont infect me as human. Cat worms only infects cats. so do human worms. plus, skrg dh oke la.no more cacing sbb dh bwk g Vet for deworming.
ade gmbr cacing tu kat tahi dorg.tp xmaw lah ltak.nnt korang tgah mkn, loya pulok.

3) My adek baru masuk sekolah darjah satu. and dah banyak buat hal kat sekolah.mcm2 komplen dah cikgu bagi. haiih.. susah hati kakakmu yang jauh ni..kesianla kat mama tu.jangan bagi mama susah hati boleh takk???

4) Exam Final 2nd year MBBS dah makin hampir. and i have a lot to catch up. for those of you who thinks jadi doctor ni senang, i shall say, COME HERE AND BE ONE. sape kate handling humans life tu senang? sape kate memahami ciptaan Allah yang terhebat ni senang? Hanya Allah je, yang master setiap inci badan anda! Subhanallah.blaja lah 100 tahun pun ilmu ni, tak mungkin habis dikaji, dihafal, dan difahami 100%. betapa Allah itu sempurna sifatnya.=')

sape kate dunia xperlu doctor? heyy, kalau takk, mane nak cari perawat di medan perang? kalau ko jage kesihatan 100% sekalipun, kalo ko jatuh kat longkang, luka teruk, patah kaki, mane lagi ko nk pegi? klinik/hospital lah kan? bukanlah nk kate doctor ni HEBAT. sebab sesungguhnya, kami ini hanya merawat dgn ilmu Allah. and, sembuh/not tu semua, datang dari Allah. ubat-ubatan? punnn dari Allah. after all, Allah kan kate in Quran, for every pain, there's relief.=)

psst, untuk sape2 yang berniat nk jadi doctor tuh, think WISELY.think TWICE. kenapa? sbb jd doctor ni AMANAH untuk masyarakat dan agama. ingat, bukan senang nk pikul amanah.

5) banyak sangat lagi dugaan yang datang in 1st month of the year nih...hati ni rase berat sampai kadang2 rase tak tertanggung. Ya Allah, u know my heart's crying.begging Mercy from You.=(
murah kan laah rezeki ku Ya Allah.

and yes, Allah will not burden one's heart, unless he affords it. Give me strength dear Allah.pls pls pls.





Sunday, January 2, 2011

Hows your new year?


Mine was terrible.=_=

Okay fine la.that night g tgk fireworks and all kat rooftop. FYI, Fireworks yg kebaboom sume tuh are LEGALLY LEGAL in INDIA. awesome kan?? i know...hehe...that means, kitorg dpt tgk bunga api yg mcm kt KLCC tu, right from our window..cool x?=)

now here comes the terrible part..next morning:

Exam end-posting for Surgery department. aiyoooo...horrible kan? org new year sedap2 cuti.tido dlm selimut ketat2..aku kena bgn awal, get ready for exam.in which case, I WASN'T READY.=_=''

smpai2, dpt lah case mcm post entry aku yg sebelum ni..history taking, bla3...end up not satisfied with my performance..(cehh, kate xbersedia..mmg la xpuas hati...pdn muka hang!)

after exam, trus naek autorickshaw g dentist. for what???
untuk WISDOM TOOTH EXTRACTION!

sumpah scary.=_= mase anaesthetic xsakit sgt...mase nk cabut the
tooth from mandible tuuu....Allah je la yg tahu...! sakit!!!!!!!!!!!!!!!


this is why my wisdom tooth has to be extracted


and and.....after few hours anaesthetic pun hilang......u know what? its DOUBLE the pain! even until now! haihhh...
doc suruh i makan COLD+SOFT food..and kena kumur dgn warm salt water..to clean up the food yg stuck in the holes..( lubang bekas root of the tooth )...it will take few weeks for the holes to close completely...

now i look like i have BEGOK. coz my jaw swells so big!

what a new year kan!!!!! grrrr....sob2..=(

i bet your new year must be great!HAPPY NEW YEAR!=)

Saturday, January 1, 2011

Buerger's disease.




Also called as TAO. Thrombo Angitis Obliterans. It is the inflammation and thrombosis of the small and medium Arteries and veins.

Patient 30 years old, Male presented with the complain of an ulcer since 2 n 1/2 years back. Started from the size of a coin to the present size. It is associated with pain and pus discharge. He's a chronic smoker for 5 years.No history of trauma over the area.

Ulcer: sloping edge, with muscle as the floor, and Calcaneum bone as the base.

Management: -Debridement
-Skin grafting
-Arterial by pass


Why diagnose TOA?
- it occurs predominantly in men,
- age 20-40 years old
- mainly caused by chronic smoking



p/s: pictures are showing a healing ulcer, as he has been admitted here for 1 week. Debridement has been done.

*i actually got this case for my Surgery exam today.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...