Counting days

Daisypath Vacation tickers

Tuesday, February 8, 2011

Result gempak mesti amek medic ke?

Bila SPM keluar, time tu la yang nk decide amek course ape for life...

okay, ini situasinye.

situasi A:
hm....dpt 15A la!Alhamdulillah..tapi...nak amek course ape ek...aku minat melukis..tak kan nak jadi pelukis pulakk...hmmm.... amek Medic lah...jadi doctor...walaupun TAK MINAT, tp alang2 result gempak camni, rase rugi pulak kalau tak amek medic..


jadi, si A ni pun pegi la amek medic..blaja punya blaja...rase TAK MINAT. maka, xboleh go on..rase nk berhenti...dah membazir setahun, dua usia yang ada...

ni situasi yang biasa aku jumpa..

-1-

me: knape ko amek medik?

B: sbb mak aku suruh...aku malas la nk membantah..=(


-2-

me: kenapa ko amek medic?

C: sbb result elokkk....tak tahu nak amek ape..try je lah medik..xsangka dapat..=(


-3-

me: kenape ko amek medik?

D: sbb kawan2 aku amek medik...aku follow la.nanti berpisah pulak...sedih..=(

----------------------------------------------------------------------


okayy.....nampak pattern di atas?? kesimpulannya satu, TAK MINAT.
Minat tu penting! dalam ape2 pun yang kita buat..even kalau nk makan pun, kalau tak minat, tak makan..kalau makan pun, tak habis.sebab tak minat. haa...nampak betape pentingnya minat tu?

Ape yang aku boleh kate, medic ni bukan la sekadar 15A1...17A1...it takes you more than an A! yes it does..

sanggup tak tido malam buat OT?

sanggup tak tido malam study?

sanggup tak balik rumah makan masakan mak??

sanggup korbankan 'zaman remaja'?

kalau sanggup, okay lah tu..pikir lagi skali.g wat istikharah. baru amek medic. TRUST ME, IT AIN'T NO EASY.


kalau ko rase ko terer biology, tu blum cukup untuk kate ko boleh jadi doktor..susah medic ni i tell u..u have to read THICK BOOKS....thousands of pages..voluminous subjects..bukan takat satu.maybe 3, mayb 5 subjects yang buku masing2 berkepokk tebalnya...haha...menakutkan tak medic ni?? tapi kalau minat, best je...ape2 pun, kalau minat, insyaAllah mudah...( cewahhh, pandai ko bebel ye tasha )

cehh, aku ni cakap je lebat...2nd year pun tak habis lagi..( lagi bape minggu nk final la nih!)..ye, aku bukan la pelajar yang hebat..bukan distinction ponn...tapi aku minat. and MINAT aku tu, aku tanam dalam2 sejak aku kecik..tak sangka 'pokok minat' tu bercambah hari ni..tunggu nk berbuah je...=)) insyaAllah...

ape pun, medic ni takde la teruk sangat...takde la sampai takde life...aku okay je....kawan2 aku ok je...dpt je tgk wayang...dpt je shopping..dpt je lepak mcm remaja lain...bezanya, kami buat semua tu pada waktu lapang aje..bukanlah memanjang jeee lapangggg...


kesimpulan yang aku nak buat kat sini, kalau dapat result gempak tu, jangan la jadikan medic ni the only choice you have in life...banyak je lagi peluang kat bumi Allah ni..macam2...yang penting minat...bukan sebab:-

1) parents suruh..( sape yang nak kena bace buku berlori lori tu? kau ke parents kau? )

2) sebab result elokkk ( result elok tuh, tak semestinya ko takleh wat benda lainnnn...)

3) sebab member ( heloooo....yang ko ikut member tu watpe? kalau ko gagal nanti, member ko nak ikot ke? dia mati, ko nak ikot masuk kubur? )


jadi, buatla keputusan sewarasnya! ini soal mase depan anda..bukan orang tepi, atas, kiri, kanan anda.

p/s: sape yang harus dipersalahkan? diri sendiri yang keliru dengan masa depan? atau kerajaan yang tak membuka lebih banyak JENIS pekerjaan di Malaysia? renung2kan!=)

tips: banyak kan mendengar pengalaman dari orang yang involve dalam field yang korang minat..you might get better review and tips in persuing what you want in life, insyaAllah!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...