Counting days

Daisypath Vacation tickers

Friday, March 18, 2011

Doctor, tak boleh percaya.

Bismillah.

Banyak aku dengar orang bercakap tentang perihal doctor.

''Tak suka jumpa doctor, diorang tahu buang duit pesakit je.''

''Buat apa jumpa doctor? Bagi org makan ubat je keje.Sembuh belum tentu''

''I don't trust doctors. All they do is give out drugs.''


Owh, NO NO NO. that's totally WRONG.

Kalau ilmu perubatan ini diciptakan untuk memusnahkan, untuk diperlekehkan, maka, kasihanilah IBNU SINA.

Bapa Perubatan Islam. Orang pertama yang come up with ilmu perubatan Jantung. Orang pertama yang mencipta peralatan pembedahan.

Buku2 nya menjadi rujukan pihak barat utk puluhan, mungkin ratusan tahun.

Tapi sayang, kerana kepercayaan dan tidak ade sedikit pun syak wasangka dalam berkongsi ilmu, buku2 penulisan beliau dicuri dan dicetak oleh orang2 Eropah. Lantas mereka menjaja nama mereka sebagai yang menemukan ilmu2 tersebut.

Jadi, yang dibangga-banggakan itu, adalah sebenarnya PENCURI. Sedang kan nama Ibnu Sina hanya tinggal sejarah.

Yang HEBAT itu sebenarnya orang ISLAM. bukan yang dicanang-canang tentang orang Eropah.

Jadi, jika kita memperlekehkan ilmu perubatan, bersangka buruk tentang kemampuannya, sudah tentu menangislah Ibnu Sina. melihat usaha dan penat lelahnya dikotak-katikkan.



Ya, aku akui.Mungkin ada segelintir doctor yang tidak efficient. tapi hanya SEGELINTIR. Jangan hanya kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.   Bunyi nya sangat tidak adil, buat kami, para doctor, yang terus-terusan bertungkus lumus menghafal dan memahami, setiap inci system tubuh badan anda. Sungguh, ilmu Allah itu teramatlah luasnya.

Maha Suci Allah, yang menjadikan kami para doctor, yang mengubati manusia, dengan keizinanNya. Mungkin, ada penyakit yang tidak ada jalannya bagi kami. Tapi itu tidak bermakna Doctor itu tidak bagus. atau tidak tahu apa2. Mungkin itu dugaan Allah buat hambanya, agar lebih mendekatkan diri padaNya.

kan Allah kata, '' Setiap penyakit ada penawarnya ''

maka, penawarnya tidak semestinya satu kan? bumi Allah ini luas. Mungkin belum jumpa penawarnya sahaja. Cuba itu, cuba ini. tapi janganlah sampai BERBOMOH pula. Itu bukan yang Allah mahu. Allah mahu usaha, pada jalanNya. Mengharap pada yang satu. sekalipun, jalan mu hampa.

We, the doctors, learning for 5-6 years.sacrificing our own teenhood,unlike others.
We carry responsibilities through out life. So, kindly, respect our carrier. Cause it has never been easy, all these while.

Best jadi doctor? Sanggup kah anda melalui apa yang kami lalui? Sungguh, perjalanan ini, tidak pernah kami sangka. Angan2 menjadi doctor itu mudah, tapi melaksanakan iu payah. Allah saja sumber kekuatan kami.=)


4 comments:

zaira said...

tasha, i like this post so much!

kayna said...

sha, i really respect people yg belajar medic, u r really strong. aku doakan kau berjaya jadi doctor islam yang hebat di mata dunia. do have a dream to be a great Muslim doctors.luv u=D

umairah said...

all the best for u.. ^-^

salam perkenalan..
~rakan herbalife~

*LAdy.taShA* said...

thanx zaira!=)

kna, doakan aku taw!insyaAllah! I'll tell the world, I'm a doctor, and I'm a muslim!

Umairah, salam perkenalan!=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...